Complicatiebespreking
Samenstelling complicatiebesprekingscommissie:
Eerste lijn: Dorien Brandsema (verloskundige) en Marlot Roelofs (verloskundige)
Tweede lijn: Maaike van Hoesel (AIOS), Elise van Til (AIOS), Lisa Overkempe (klinisch verloskundige) en Joost Bosma (perinatoloog)
Doel:
Deze commissie heeft als doel de zorg te dragen voor de integratie en werkwijze van de nieuw in te stellen complicatiebespreking en zorg te dragen voor de implementatie van het project. Daarnaast ondersteunt zij de VSV in het organiseren en faciliteren van deze bespreking.
De complicatiebespreking zal een geïntegreerde bespreking zijn waarin zowel de eerste, tweede als derde lijn casus bespreekt die dienen als leermoment. Casus worden via een centraal aanmeldsysteem op de lijst gezet en vervolgens in de eerstvolgende bespreking besproken. De bespreking is toegankelijk voor artsen, verloskundigen, verpleegkundigen, echoscopisten en de desbetreffende kraamverzorgsters en ambulancepersoneel die in de regio werken. Laatstgenoemden dienen zelf benaderd te worden door de betrokken verloskundigen. Van elk leermoment moet beoordeeld worden of er een verbeteractie uit voor moet komen en zo ja welke en hoe. Het gedeelte waarin casus uit de eerste lijn worden besproken zal worden voorgezeten door een vertegenwoordiger van de eerste lijn, het gedeelte waarin de tweede/derde lijns casus worden doorgesproken door een vertegenwoordiger van de tweede lijn.
Indicaties tot bespreken op de complicatiebespreking:
- Ernstige schouderdystocie
- Navelstrengprolaps
- Solutio
- Uterusruptuur
- (a terme) IUVDs/ perinatale sterfte
- Gemiste dysmatuur
- Asfyxie: Ph =< 7.05, asfyxie met ogenschijnlijke normale pH, AS<7 na 5 min, reanimatie
- Gemiste congenitale afwijkingen
- Fluxus > 2000 cc
- Eclampsie
- Overig: iedereen mag een casus bespreken die hij leerzaam acht voor de bespreking.
Het is verder de bedoeling dat bij elke casus indien nodig de parallelle acties worden geëvalueerd (zie protocol parallelle acties).
U kunt als eerstelijns verloskundige uw casus aanleveren via het patiëntenformulier. Hiervoor heeft u indertijd een wachtwoord ontvangen.
De tweede/derde lijn meldt de casus aan op de obstetrische complicatielijst in HIX. Nadat een casus is aangemeld vanuit de eerste lijn wordt de melding bevestigd per email en wordt tevens aangegeven wanneer de casus besproken zal worden. Indien de casus helaas afvalt, wordt de aanmelder daarvan op de hoogte gesteld per email. Vanuit de tweede lijn wordt per interne mail een uitnodiging rondgestuurd met daarin de te bespreken casus met daaraan gekoppeld de verantwoordelijke voor de presentatie.
De data voor de complicatiebesprekingen;
01-06-2021 |
29-06-2021 |
27-07-2021 |
24-08-2021 |
21-09-2021 |
19-10-2021 |
16-11-2021 |
14-12-2021 |
Twee weken voor de bespreking zullen de casussen worden geselecteerd en de betrokkenen op de hoogte worden gebracht. De betrokkenen worden dan geacht op de eerstvolgende bespreking hun casus bij voorkeur zelf voor te dragen. Indien het niet mogelijk is zelf een casus voor te dragen is het van belang te zorgen voor een goede overdracht naar een collega toe om de overdracht over te nemen.
Indien er meer dan zes casus staan aangemeld voor de bespreking wordt een selectie gemaakt van de meest leerzame casus. Een niet besproken casus kan maximaal twee besprekingen doorgeschoven worden, daarna valt de casus af.
Er dient bij de bespreking gebruik gemaakt te worden van een format ppt.